دلنوشته های مهربانو

دلنوشته های مهربانو

اینجا خاطرات زندگی مشترک من و دختر نازنینم به یادگار نوشته میشود
دلنوشته های مهربانو

دلنوشته های مهربانو

اینجا خاطرات زندگی مشترک من و دختر نازنینم به یادگار نوشته میشود

" توجه ، توجه روزه داری فقط نخوردن نیست"

مدیر عامل جدید ، از تیم مذاکره کننده و طرفدار پرو پا قرص کارمندان است و علی الخصوص خانم ها ، تحصیلکرده  ینگه ی دنیا ست و تقریبا همون چیزیه که اکثرمون دوست داریم .


 از جمله اقدامات این عزیز به سیخ کشیدن کلیه کارمندان  برای یادگیری زبان انگلیسیه ، دیگه خیلی باید کارت درست باشه که برای رفتن به کلاس ، اجبارت نکنند . 



کلاس ها در ساعت های اداری و هفته ای دوجلسه و با اساتید مجربی که از بیرون آوردند با جدیت هر چه تمام تر برگزار میشه ، تهدیدمونم کردن که اگر حاضر به شرکت در کلاس ها نشید و بهانه در بیارید و کش بیاین ، هزینه ی ترم از حقوقتون کسر میگردد. 


با این حساب میتونید تصور کنید که همه عینه بچه ی آدم دارن تو کلاس ها شرکت می کنند. 


من واقعا تصمیم گرفته بودم دانش آموز خوبی باشم ولی با دیدن  استاد نازنینمون اگر هم تصمیم نداشتم ، حتما" مصمم می شدم .. 


استاد یه آقای بیست و نه ساله ی باحاااله ، که انگار بمب انرژی تو وجودشه و همه از ته دل کلاساشو دوست داریم . 


انقدرم بامزه س قیافه هامون ، همه چیو قاطی میکنیم گاهی چرت و پرتم میگیم فرررراااوون ، آخه فارسی تو کلاس ممنوعه .


اتفاقی که تو جلسه ی آخر افتاد هیچ ربطی به اصل ماجرایی که میخوام براتون تعریف کنم نداره ولی دوست داشتم از حال و هوای اداره و کلاس رفتن هامون براتون تعریف کنم .



این جلسه آخریه ، کتاب و دفتر تمرین ها رو زدیم زیر بغلمون و رفتیم سر کلاس ، هر چی نشستیم شاهد نیومد .



(شاهد اسم کوچیک استادمونه ، تو کلاس همه با اسم کوچیک همو صدا میکنند و اصرار داره خانوم ها و اقایون دوتا دوتا بیان نمایش بازی کنند و دیالوگ بگن )




بهش زنگ هم میزدیم جواب نمیداد ، بعدا" فهمیدیم که براش تو مرکز خدمات رفاهیمون،  کلاس فوق العاده گذاشتن و وسط کلاس بوده و گوشیش هم سایلنت بوده و  زمان از دستش در رفته و خلاصه با نیم ساعت تاخیر رسید .



قبل از اینکه بیاد لیست حضور و غیاب دست مبصرمون بود . اونم به شوخی گفت تا شاهد بیاد من حضور غیاب میکنم . 



اسمامونو می خوند و ما هم مسخره بازی میکردیم . تو این هیرو ویر یکی از خانم ها از قسمت حراست که چهار جلسه ی ابتدای ترم رو غیبت داشت و میگفتند داره امتحانای دانشگاه رو میده ، گفت : نسترن  بیا برای من غیبتامو ، حاضر بزن .



نسترن هم به شوخی می گفت : آی بچشششم الان تا ته ترم همه رو حاضر میزنم . هی از بقیه هم می پرسید : شما چی میل دارید ؟ 



داشتیم شوخی می کردیم .. این خانوم حراستیه بعد از چند بار اصرار به نسترن که لوس نشششو دیگه ، بهت میگم غیبت های منو حاضر بزن ، همه دوزاریمون افتاد که شوخی نمیکنه و واقعا توقع داره ، نسترن دست تو لیست امانت ببره . 



نسترن خودشو جمع و جور کرد و گفت : من نمیزنم یعنی چه ؟ لیست دست من امانته .



خانوم حراستیه ، با حرص و البته جدیت و خشونت لیست رو از دست نسترن درآورد گفت : بده بینم ، مگه خودم چلاقم . 



اینو گفت و لیستو شروع کرد ورق زدن . 



همه ساکت بودن . و چون اومده بود جلوی کلاس ، همه داشتن نگاهش می کردن . خانوم خانوما لیست رو کند و کاو کرد و با تعجب دید همه ی غیبت ها رو نوشته موجه . 



نگاه های همه سنگین شد . 


گفتم : خانوم فلانی ، اگه واقعا غیبت خورده بودی درستش می کردی؟ 


گفت : بععععله . گفتم :اونوقت شما روزه هم هستی؟؟ 


گفت: ای وااای حواسم نبود . 


گفتم : اهااان ، حدس میزدم یادت رفته باشه 



حالا منتظر حکم جلبمم که همین روزا  از حراست بیاد . 


شوخی میکنم ، هیچ مشکلی نیست و خدا رو شکر تو اداره ی ما بساط حق کشی ها تقریبا" برچیده شده و حراست داره به شکل واقعی اسمش یعنی  حفاظت فیزیکی و .. عمل میکنه. 



********


منتظر کامنت هاتون که تجربیاتتون رو در این ماه خاص،  با افراد روزه دار شامل میشه ،  هستم .



راستی تو اداره ی ما به دست آوردهای روشنفکرانه ای درجهت روزه داری رسیدند و مهمترینش هم اینه که برای خانم ها قسمت وی آی پی ناهارخوری بازه و میتونند راحت برن غذا میل کنند ، گو اینکه تقریبا" همه جای اداره ، کسانی که روزه نیستند میتونند پشت میزهاشون یه خوردنی مختصر بخورند . 



امیدوارم این پیشرفت به جایی برسه که چنین تمهیداتی (ناهار خوری و این حرفا) برای آقایون هم بکار برده بشه  ، خوب بیچاره ها خیلی هاشون نمیتونند روزه بگیرند ، فقط که نباید خانوم باشی با عذر شرعی .... 


والله با این آرداشون 




نظرات 14 + ارسال نظر
ماتی چهارشنبه 16 تیر 1395 ساعت 09:58 ق.ظ

مهربانو جان خودمم نمی دونستم یک ماه براش قید شده یا نه حالا من کسی ام که همه ی عمرم می خواستم از خوندن تورات و انجیل شروع کنم و بعد به قرآن برسم

شاپرک سه‌شنبه 15 تیر 1395 ساعت 01:17 ب.ظ

سلام مهربانوی عزیز امیدوارم روزگارتون قشنگ باشه...دوست خواهرم که یه دختر 16 ساله ست رو تو پارک به جرم روزه خواری دستگیر کردن ...!!! وای بغضم میشه به حال اون بچه ی معصوم خدا مارو از دست این ادمای وحشتناک در امان نگه داره...با این کارا مردم رو بدتر از دین دلزده می کنن واقعا گاهی فکر میکنم شاید در اصل هم هدفشون همین باشه!
گلها برای شما که اینقدر خوب خانم حراستی رو متوجه کار زشتش کردین

سلام شاپرک جانم .
متاسفانه از این گزارش ها در سطح شهر شنیدیم . منم خیلی وقت ها فکر میکنم نکنه واقعا تصمیم دارن دین رو از ریشه تو دل ما بکشند
قربون محبتت ، باور کن اگه یه ادم معمولی این کار رو میکرد احتمالا هیچی بهش نمی گفتم ولی این گروه وقتی همچین عنوانی رو به دوششون یدک میکشند و خودشون رو محق در خصوصی ترین مسائل ادم میکنند عصبانی میشم

غریبه سه‌شنبه 15 تیر 1395 ساعت 12:51 ب.ظ

سلام
خب شغل ما کلا محاوره ای بود آن هم زبان انگلیسی
البته الان از بس صحبت نکرده ایم تقریبا بلد نیستم
حالا شغل شما هم باید چنین وضعیتی داشته باشد
که نیاز است سطح زبان بالا برود
در مورد روزه خب یک زمان روزه خواری در ملا عام شلاق داشت
حالا چی شده که مدیران خودشان پیشقدم در این امر شده اند را باید در همان محو شدن یکی از اصول اعتقادی دانست
امر به معروف و نهی از منکر

سلام
بله صحبت نکنید کلا فراموش میشه .
با شلاقش موافقی یا مخالف؟

... سه‌شنبه 15 تیر 1395 ساعت 04:34 ق.ظ

سلام به امید اینکه تعطیلات وآخرهفته ی خوب وپرازنشاط وتندرستی وشادکامی را درپناه خالق زیباییها داشته باشید.بله خانم گل آرشیوتان راکامل خوانده بودم.قصه اشناییم اینگونه رقم خورد که چندروزی مشغول خواندن زیرگنبد کبود بودم که ناگهان نسرین راگم کردم بی تاب نگران نسرین ودرفکرپیداکردنش (بماند که همچو کودک عزیزگم کرده ای بودم)وبماند که چقدر رنج شیرین دوری کشیدم تاپیدایش کردم دریک روز نو:پوزخند.حاصل آن رنج شیرین عاشق: نشستن پای لب تاب به مدت 7الی8 ساعت حقیقت نمیدانم چه تایمی بود ولی تا4:30دوشنبه بیداربودم وبر خلاف عادت همیشگی که مدتها خواننده خاموش میمانم بعدنظرمیدهم انچه از دل برآمد برایت ارسال شد ازانطرف مروردوباره وبیدار ماندن تاصبح سه شنبه.ماه مهمانی تمام شد کاش بیدارشده باشم کاش انسان شده باشم کاش ازروزه فقط ریایش وتظاهربه بنده خوب خدابودن رابه دوش نکشیده باشم الهی ربی ای مهربان تربه ما ازما به سکوت نیمه شبت به لخظه های استجابتت قسم شادی وخوشبختی وتندرستی وشادکامی را همراه با لحظه لحظه های همراهی وپشت وپناه بودنت درثانیه ثانیه های زندگی مهربانوومهردختش برای همیشه بگنجان.
التماس دعا راه بلد مهربانی ها

سلام ... عزیز من
الهی برای تو و همه ی عزیزانت هم همین ارزوهای زیبا و شیرین که برای من و مهردخت داشتی ، رقم بخوره .
در اینکه نسرین جون رو گم کردی و اونطور پریشان و نگران شدی کاملا حق داری ..
ولی چه خوب که این نگرانی و غم باعث باز شدن پای عزیز تو به خونه ی مجازی من شد . الهی در همه ی لحظات عمرت راضی و شاد باشی و هر روز انسان بهتری از روز قبل (این دعا دیگه همگانی بود الهی خودم هم بهتر از ساعت قبلم باشم )
و با هم دوست بمونیم ... راستی تو که انقدر نازنین و لطیفی بجای این سه نقطه یه اسم مستعار خوشگلم برای خودت انتخاب کن

ماتی دوشنبه 14 تیر 1395 ساعت 05:10 ب.ظ

مهربانو جان من خیلی ساله که متاسفانه قرآن نخوندم اما تو کامنت ها جوابی نوشتی که برام سوال شد واقعا تو قرآن اومده یا نه یه سرچ زدم :

سوره ۲: البقرة - جزء ۲







یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ

اى کسانى که ایمان آورده‏اید روزه بر شما مقرر شده است همان گونه که بر کسانى که پیش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد که پرهیزگارى کنید(۱۸۳)







أَیَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن کَانَ مِنکُم مَّرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَةٌ طَعَامُ مِسْکِینٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَیْرًا فَهُوَ خَیْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ

[روزه در] روزهاى معدودى [بر شما مقرر شده است] [ولى] هر کس از شما بیمار یا در سفر باشد [به همان شماره] تعدادى از روزهاى دیگر [را روزه بدارد] و بر کسانى که [روزه] طاقت‏فرساست کفاره‏اى است که خوراک دادن به بینوایى است و هر کس به میل خود بیشتر نیکى کند پس آن براى او بهتر است و اگر بدانید روزه گرفتن براى شما بهتر است(۱۸۴)







شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَن کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُکَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ

ماه رمضان [همان ماه] است که در آن قرآن فرو فرستاده شده است [کتابى ] که مردم را راهبر و [متضمن] دلایل آشکار هدایت و [میزان] تشخیص حق از باطل است پس هر کس از شما این ماه را درک کند باید آن را روزه بدارد و کسى که بیمار یا در سفر است [باید به شماره آن] تعدادى از روزهاى دیگر [را روزه بدارد] خدا براى شما آسانى مى‏خواهد و براى شما دشوارى نمى‏خواهد تا شماره [مقرر] را تکمیل کنید و خدا را به پاس آنکه رهنمونیتان کرده است به بزرگى بستایید و باشد که شکرگزارى کنید(۱۸۵)

دستت درد نکنه ماتی جان . من به اصل روزه داری و اشاره ش تو قران واقف بودم ولی مدت ش رو شک داشتم که سی روز کامله یا نه با توجه به اخرین ایه "پس هر کس از شما این ماه را درک کند باید آن را روزه بدارد " میشه استنباط کرد که منظور ماه کامل یا همون سی روز بوده دیگه
مرررسی دوست نازنین من

زری دوشنبه 14 تیر 1395 ساعت 04:34 ب.ظ

تو ایستگاههای متو هم یه پارتیشن جلو آبسرد کن گذاشتن و هر کس میخواد آب بخوره میره اون پشت از آبسرکن آب میخوره. من هم که این کار رو دیدم خوشم اومد. کار خوبی بود.

چقدر جالب زری جون واقعا ادم از کارخوب و درست لذت میبره

ماتیوس دوشنبه 14 تیر 1395 ساعت 01:17 ب.ظ

من روزه ی می گیرم مهربانو جان اما روزهایی که خونه هستم و زیاد می خوابم وقتی همسرم می زنگه و می پرسه کی بیدار شدی؟ می گم 8 ! در حالیه 10 بیدار شدم
دست خودمم نیست اصلا دوست ندارم بدونه تا 10 بخوابم !!!
یه کارهای جزیی از این دست زیاد پیش میاد قبلا خیلی خودمو ملامت می کردم اما الان دیگه به این رسیدم که من امامزاده که نیستم تلاشمو می کنم اما همیشه جواب نمی ده ...
بیشتر سعی می کنم خیلی به خودم و روزه داران و روزه نداران خرده نگیرم ... مهم الان دیگه برای خودم تلاشیه که برای خوب بودن می کنم، اما هر کسی یه ایرادی به آدم وارد می کنه، مثلا تو که روزه ای آرایشت چیه؟ رژ نمی ره تو دهنت؟ روزت باطل نشه ... موها و آستینت بیرونه .... عطر زیاد زدی، باطل می شه ها !!! خلاصه که زیاده این چیزها , و بیشترش رو هم وقتی با دوستانم می رم بیرون می شنوم ، ان شالله هممون بتونیم تلاشمون رو بکنیم که خوب باشیم.
من الان بیشتر دنبال انسانیت می گردم تو آدم ها، انسانیت و وجدان و شرافت ... من روزه هستم اصلا نفهمیدم مرتبط نوشتم با متنت یا نه
شاد باشید همیشه

ان شالله قبول ماتی جانم .
نه قربونت واقعا بخودت سخت نگیر همه ی این ها تلاش در جهت انسان تر بودنه .. درمورد دروغی که به همسرت میگی و ساعت خواب واقعیت رو نمیگی ، من فکر نمیکنم واقعا براش مهم باشه که چقدر خوابیدی ، میخواد از روز و حال و هوات با خبر باشه این جهت برقراریه ارتباطه و اینکه تو بگی زودتر بیدارشدم صدمه و ضربه ای به کسی وارد نمیکنه .
اصلا نباید کسی این سوال و جواب های خصوصی رو داشته باشه .. بیشتر دوستای من روزه دارند ولی ارایش هم میکنند .. یه چیزیه بین خودشون و قلبشون و خداشون اصلا درست نیست ما میخوایم سر از کار همه در بیاریم تو هم شاد باشی عزیزم . هیلی هم کامنتت مرتبط و خوب بود

[ بدون نام ] دوشنبه 14 تیر 1395 ساعت 10:53 ق.ظ

من خودم روزه میگیرم ولی اصلا موافق این منع خوردن نیستم واقعا.هرکی میگیره نمیگیره به خودش و خداش مربوط میشه.ضمن اینکه تو شرکت ما همه به راحتی میخورن و حتی برنجم دم میکنند!!روزه دارها هم اعتراضی نمیکنند.حتی دوستای صمیی خودم هیچکدوم روزه دار نیستن و باهم میریم بیرون جوری برنامه ریزی میکنن که بعد افطار باشه من و شوهرم هم بتونیم باهاشون همراه بشیم..هیشکیم به اونیکی اعتراضی نداره که درستشم همینه
ولی راجع به بقیه کشورها مهربانو جان اگر کشور اسلامی باشه منع خوردن وجود داره..مثل مالزی و اکثر کشورهای عربی حتی کویت که دیگه کویته
ضمنا اینکه من روزه دار نباید به اعتقادات دیگران کاری داشته باشم درسته ولی در مقابل انتظار دارم که بقیه ای که اعتقادی به روزه ندارن کار منو زیر سوال نبرن و مسخره نکنن...متاسفانه ایرانی جماعت همیشه تو کار افراط و تفریطه..یا ازینور بوم افتاده یا اونور بوم...فک کنم الان ماها هستیم که تو اقلیتیم..

چقدر خوب ، چه دوستای همدل و خوبی .. واقعایت همینه عزیزم .. باید همه تو افکار و عقایدشون تا جایی که به هم لطمه نزنند ازاد باشند ، معنای خوب ازادی اینه که همه ی ملل و با هر نگ و عقیده ای در کمال ارامش و محبت در کنار هم زندگی کنند . چند روز پیش یه دوربین مخفی فرهنگی میدیدم (اصولا دوربین مخفی دوست ندارم چون یه جور دست انداختن و سرکار گذاشتن حساب میشه)
دوتا دختر و پسر وارد یه جمع میشدن مثلا پارک که هر کی داشت کار خودش رو میکرد . دختر خانم کاملا محجبه بود. بعد پسره شروع می کرد به مسخره کردن دختره و نهایتا حجاب دختره رو دست میزد و می کشید . واکنش همه ی مردم درگیر شدن با پسره و دلجویی از دختر محجبه بود .. حتی خانم هایی با تاپ و شلوارک اینکار رو کردن . این یعنی دموکراسی ، یعنی احترام ازادی همه با هر عقیده ای . همون چیزیه که اسمش انسانیته .
اونجا که گفتم ایران تو ماه رمضون همه ی خوراکی ها رو تعطیل میکنه منظورم همه ی کشورهای اسلامی بود .
اینکه میگم نباید منع خوردن وجود داشته باشه منظورم کارهای ازاردهنده در مقابل روزه دارها نیست مثلا"دور از انسانیته من که روزه دار نیستم بشینم جلوی همکارم که روزه داره خیار بخورم که اینهمه بو داره یا غذاهای مشابه . این اصلا ربطی به مذهب نداره این یه اخلاق انسانیه . ولی اگر کنار هم هستیم و من همینطور که مشغول کارم هستم یه تکه بسکوییت ساده یا یه لیوان اب بخورم نباید مشکلی نباید باشه . اینکه کسی به شکل ازاردهنده روزه خواری کنه یه کار غیر اخلاقیه در حد اشغال انداختن روی زمین ، نه در حد جرم .
از کامنتت لذت بردم دوست ناشناس من

سانیا دوشنبه 14 تیر 1395 ساعت 10:25 ق.ظ http://saniavaravayat.blogsky.com

چقدر خوب که مدیر عملتون به فکر زبان هست اونم اداره دولتی.
والا ما که خصوصی هستیم کسی به کسی کار نداره واسه ماه رمضون فقط مدیر عامل سرمون غر میزنه روزه میگیرین همتون 50 %مغزتون تعطیل کردین رفته
البته درستم میگه ها از یک ساعت به بعد ما نمیکشیم دیگه

خوب حق داره هر کی حال کار کردن نداشته باشه والله خیلی زمانش زیاده . خدا قبول کنه این پرهیز و خودداری رو

بهار شیراز دوشنبه 14 تیر 1395 ساعت 09:08 ق.ظ

دست مریزاد به خانم مدیر ... ای ول به مهربانووووووووو
دارم با تنبلی مبارزه می کنم که این هفته کلاس زبانم رو شروع کنم

خانم مدیر نیستا بهار جون اقای مدیر عااامله
والله اگر قرار بود تو اداره نباشه من اصلا نمیتونستم بهش فکر کنم

خاطره دوشنبه 14 تیر 1395 ساعت 08:26 ق.ظ

مهربانو جان چقدر جالب که این کار رو برای خانم هایی که روزه نیستن انجام دادن منم میگرن دارم و نمیتونم روزه بگیرم ولی توی دارات دولتی و توی استان های کوچکتر هنوز این موضوع جا نیفتاده وبرای ما حتی آب رو هم در راهروهای اداره برمی دارن اونم شهری جنوبی که هوا به شدت گرم هستش و چقدر ناراحت میشم که روزه رو فقط نخوردن و نیاشامیدن می دونن نه چیز دیگری

اره عزیزم . خدا رو شکر متوجه این موضوع شدن انگار
اصلا نمیفهمم چرا بقیه باید پرهیز کنند ، اتفاقا اگر همه چیز بود و تو خودداری کردی درسته
مناطق گرمسیر هم که وااااویلااااا

... دوشنبه 14 تیر 1395 ساعت 03:25 ق.ظ

سلام تولد گل دخترت پیشاپیش مبارک امان ار دست نسرین بانو (ان شاالله که همیشه سالم تندرست باشید )ازبس گفت مهربانوتاالان بیدار بودم ببینم مهربانو چه نوع شخصیتی دارم به امیداون روزی که مهربانوبهترین ارزوی قلبیش برای دخترگلش به ثمرنشسته باشه ودیدن پست خوشحالی مهریانو ازاون چه به واقیعت نشسته برای مهردخت

سلام دوست پنهان من که نمیدونم کی هستی
ممنونتم عزیزم ، نسرین جون انقدر مارو دوست داره که همه ش در حال پیشواز رفتنه

آرشیوم رو خوندی؟ ؟ ممنون از وقتی که گذاشتی .
از همه ی ارزوهای قشنگت ممنونم دوست من براشون آآمین بلندی گفتم .. خدا برای تو هم بهترین ها رو رقم بزنه

نسرین دوشنبه 14 تیر 1395 ساعت 02:13 ق.ظ

خیلی خوشحالم چنین کلاس هایی براتون گذاشتن. اینبار زنگ زدیم باید انگلیش صحبت کنی. چه مدیر عامل گلی دارید.
خب...
حالا بخاطر حرفی که به اون خانم حراستی زدی نمی کننت بیرون بخاطر این چند سطر آخری چی؟

راست میگی... آخه آقایون هم کلیه ی خراب دارن و معده های پر از زخم از دست مخارج زندگی و این همسران بداخلاق و...

من از گفتن تجربه ام معذورم چون دلیلی نمی بینم دست دستی با نخوردن ساعتها آب بخصوص و غذا، کلیه و معده و جگرمو ناقص کنم. محض همینم به روزه دارا کاری ندارم اما خودمم نمی گیرم. سالهاست معافی گرفتم

یس یس آی ام بلک بورد ببین چقدر عااالیم
نه خوشگلم واقعا همه چی آرومه

من بعید میدونم روزه داری به این شکل و طی سی روز انجام میشده شنیدم هیچ جای قران چنین دستوری نیست البته فقط شنیدم و مطمئن نیستم

پونی یکشنبه 13 تیر 1395 ساعت 06:51 ب.ظ

درود
میدونی که ما مشهد بودیم چهار روز و هتل فقط صبحانه میداد

بعد از باغ وحش و نیشابور و کلی گرما و گشنگی کشیدن مصیبتی بود گیر آوردم لقمه ای نان برای ناهار

آیا در یک شهر مذهبی مسافر خیز این انصافه؟

همه کترینگ ها هم زنگ زدم گفتند معذورند و تا شش عصر غذا نیست!

آیا مومنین از خریدن و خورده شدن ناهار توسط مسافران، زنان و کودکان شکنجه می شوند؟
لابد!
بمیرم بحال آنهایی که ندارند و گرسنه سر بر بالین می گذارند در کنار ضریح و گنبد طلای امام غریب

سلام پونی جان
والهه من نمیدونم مسلمونایی که خارج از ایرانند مگه کسی براشون تعطیل میکنه؟؟
همه دارن زندگیشونو میکنند و انواع خوراکی ها در اطرافشونه اما اونا روزه دارن
درستش اینه که تو از چیزی که هست پرهیز کنی نه اینکه همسایه ها یاری کنید تا من شوهر داری ، ای وای ببخشید روزه داری کنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد