دلنوشته های مهربانو

دلنوشته های مهربانو

اینجا خاطرات زندگی مشترک من و دختر نازنینم به یادگار نوشته میشود
دلنوشته های مهربانو

دلنوشته های مهربانو

اینجا خاطرات زندگی مشترک من و دختر نازنینم به یادگار نوشته میشود

" شیرینی و یک دروغ بزرگ"

خُب، دوستای عزیزم حالا که تقریبا" با اخلاق و روحیات افراد دیگه ی خانواده م ، مخصوصا " مامان مصی  آشنا شدین و تو کامنت ها درمورد تاثیر قاطعیت و تا حدودی سختگیری های تربیتی مامان روی بچه ها و کل زندگی خانوادگیمون پرسیدین ، تصمیم گرفتم یه پست کامل رو به این موضوع اختصاص بدم . اتفاقا با مامان صحبت کردم و موضوع رو بهش گفتم و تاکید کردم اگر خودت هم بخشی از مسائل رو بنویسی و پست صرفا" نقطه نظرات من نباشه ، خیلی عالیه. 

مامان مصی برای تک تکتون سلام رسوند و گفت حاضرم با کمال میل همکاری کنم و حالا که تو سعی میکنی سمت و سوی  وبلاگت، جهت  انتقال تجربیات و فرهنگ سازی باشه منم خوشحال میشم کمک کنم .

حالا منتظر فرصتی هستم که بتونیم هر کدوم جداگونه بنویسیم و در قالب یک پست منتشرش کنیم .

********

چند روز پیش کلیپی می دیدم که مصاحبه کننده از مردم میخواست یه دروغ درمورد کشورمون بگن . از شنیدن چیزهایی که مردم میگفتند اشکم راه افتاده بود . دروغ های بزرگی که درواقع حقوق ابتدایی و ساده ی شهروندیمونه . 


دیشب با مهرداد صحبت می کردم  این هفته سه روز تعطیل بودن جمعه و شنبه و یکشنبه ، کلی هم برای خودش برنامه های خوب گذاشته بود از دیدن نیاگارا گرفته تا محله های مختلف تورنتو و پیاده روی در کنار دریاچه . 

انگار داشت محتویات جیب یا کیف کمریش رو مرتب میکرد ناخوداگاه گفت: 

- عجب اوضاعی داریم ماااا. 

- چه اوضاعی؟

- هیچی ، کارت اتوبوسم رو تازه شارژ کرده بودم 135 دلار بعد گمش کردم . دیروز رفتم اطلاع دادم که کارتم گم شده ، با حفظ موجودیش یه دونه برام صادر  کردن. 

-عه دمشون گرم چه خوب که موجودیت حفظ شده وگرنه دلت کیسوخت 135 تا از دست دادی . 

-آره باباااا .. 

-خب پس مشکل چیه؟

-گفتن 24 ساعت طول میکشه تا دوباره فعال بشه . الان میخوام برم دَدَر ، نیم ساعت از اون 24 ساعت مونده

- عجب رویی داری ، بخاطر نیم ساعت غر میزنی ؟؟

-مهربانو، یه چیزی بگم بهت .. تو همین مدت کوتاه کلی توقعم از زندگی بالا رفته. چند روز پیش سر یه موضوع دیگه به این نتیجه رسیدم که چقدر اینجا با امکاناتی که دارن تفکر آدم رو نسبت به زندگی تغییر میدن . یاد قبل از مهاجرتم افتادم که گاهی برای مسائل پیش و پا افتاده و حقوق مسسلم شهروندیمون، گردن کج می کردم

-وططططنم ای شکوه پااا برجااا.  

بیاید تو کامنت ها از این دروغ ها بنویسیم ببینیم مال ما چی از آب درمیاد؟؟ 


*******

خب هنوز از حال و هوای عید فاصله نگرفتیم من تو روزای عید شیرینی های مختلف رو درست کردم ، بعنوان خوشمزه ترین ، خودم عاشق شیرینی وینی شدم ولی هر کسی تو خانواده از یه چیزی خوشش اومد. شیرینی های قندی با طعم کاکائویی و زعفرونی، قطاب و همین وینی ها با هم رقابت میکردن. 



الان براتون دستور شیرینی وینی رو میذارم ، خیلی راحت اماده میشه و میتونید بدون فر هم درست کنید فقط کافیه یه ماهی تابه دوطرفه یا ظرفی داشته باشید که بتونید حسابی داغش کنید و درش هم کیپ بشه. نکته ای که داره اینه که ته ظرفتون یه چیزی بذارید و بعد بشقاب یا سینی شیرینی ها رو روش قرار بدید هدف اینه که شیرینی ها بصورت مستقیم روی حرارت نباشه . مثلا میتونید از این پایه های فلزی یا شعله پخش کن یا حتی کاتر های کوچولو ی فلزی استفاده کنید . 


منظورم همچین چیزیه 




خب حالا بریم سر اصل مطلب 




مواد لازم :


پودرقند ۵۰ گرم 


کره ۱۲۵ گرم 


آرد قنادی یا همین آرد های معمولی ۱۵۰ گرم 


سفیده تخم مرغ ۲۰ گرم (تقریبا یک عدد کوچولو)


نمک یه پنس (نوک قاشق چایخوری)


وانیل یک چهارم قاشق چایخوری


طرز تهیه: 

نکته ها:

همیشه مواد یخچالی رو با محیط هم دما کنید( تقریبا نیم ساعت قبل بیرون بذارید). 

چون شیرینی ها حساسن سعی کنید حتما ترازوی کوچولوی آشپزخونه داشته باشید و موادتون رو وزن کنید.

آرد رو همیشه سه بار الک کنید و کنار بذارید. 

 من موادم رودو برابر کردم و شیرینی ها رو بیشتر درست کردم

خب حالا بریم برای درست کردن مرحله به مرحله ... 


پودر قند الک شده و وانیل وکره رو حدود سه دقیقه با دور تند همزن برقی بزنید تا کاملا مخلوط و رنگش روشنبشه، حالا نمک رو روی سفیده ریخته و چند ثانیه با چنگال بزنید و وارد مخلوط پودر قند و کره کنید ویک دقیقه بادور تند همزن بزنید. حالا همزن روکنار بذارید آرد رو کم کم اضافه کنید و با لیسک مخلوط کنید. مواد رو توقیف و ماسوره ای که دوست دارید بریزید و روی کاغذ روغنی که داخل سینی فر انداختید با فاصله پایپ کنید. اگر ماسوره وقیف ندارید تو کیسه فریزر بریزید و با ایجاد سوراخ خیلی ریزی کار رو راه بندازید

سینی فر رو تقریبا نیم ساعت داخل یخچال بذارید تا مواد شیرینی که موقع پایپ کردن شل شدن یکمی حالتخودشون رو حفظ کنند. 

بعد از گذشت این مدت سینی فر روداخل فری که با دمای ۱۷۰ درجه سانتیگراد از حدود  ده دقیقه قبل گرمشده به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قرار دهید.

توجه کنید که دمای فرها با هم متفاوته ممکنه زمان پختمون چند دقیقه جابجا بشه. همین که اطراف شیرینی هابرشته شد و کمی تغییر رنگ داد کافیه. بذارید روی توری خنک بشن و نوش جانتون کنید. آخ که من عاشق این شیرینی ها هستم و من رو یاد سالها قبل و بیسکویت های کره ای جعبه فلزی رویال میندازه.


میتونید رنگ (رنگ ژله ای باشه) بزنید به خمبر و شیرینی هاتون رو رنگی درست کنید 

مثل این سری که من قرمز توت فرنگی کردم 



راستی من بیسکویت هامو گذاشتم تو جعبه و تقدیم به دوست عزیزم کردم

به همین راحتی میتونید یه هدیه ی خوشمزه که خودتون با عشق تهیه کردید،هدیه بدید. 


اینا شیرینی های خوشمزه ی منند


دوستتون دارم 






نظرات 23 + ارسال نظر
یاس ایرانی دوشنبه 23 فروردین 1400 ساعت 12:20 ب.ظ

سلام مهربانو جان
وای چه شیرینی های خوشمزه ای
نوش جونتون ... ممنون که به ما هم یاد دادین... صداتون چه نازه
خوشحال میشیم پست های مشترک شما و مامان مصی عزیزتون رو بخونیم و استفاده ببریم ... الهی مامان مصی و بابا عباس نازنینتون همیشه سلامت و شاد باشن
راستش مهربانو جان با وجودی که از ایران دورم ولی هر وقت به اسم پر ابهت ایران هم فکر می کنم اشکام جاری میشن... فقط می تونم بگم کاش زخم های خورده بر وطنم دروغ بود...

سلام یاسی جون
جات خالی عزیز من
قربون محبتت عزیزم
ممنونم الهی امین . حق داری ... کاااش

سهیلا چهارشنبه 18 فروردین 1400 ساعت 11:07 ب.ظ http://Nanehadi.blogsky.com

چه خوشمزه.به به.دست گلت درد نکنه.هم برای پختن.هم برای آموزش.

عزیزمی سهیلا جونم

ماه چهارشنبه 18 فروردین 1400 ساعت 05:19 ب.ظ

من ترس از مهاجرت دادم شدیدا
این راست بود در مورد خودم.

ای جااان درست مثل خودمی

Baran چهارشنبه 18 فروردین 1400 ساعت 02:54 ب.ظ

مهربانویعزیزصدای شما.همچون سیمای نازنینتون. خیلی بامزه اسبه اتفاق عزیزان،زنده سلامت بمانید بلامیسر

ای جاان مرسی قربونت برم ،
شما هم همینطور عززیزم

نسرین چهارشنبه 18 فروردین 1400 ساعت 11:49 ق.ظ https://yakroozeno.blogsky.com/

سران که از دروغ گفتن دست پینوکیو را هم از پشت بستند. خجالت نمیکشن، شبهام لابد راحت می خوابن.
بخوابن و بلند نشن
قرص خواب داریما... ولی باید یه شیشه رو با نصف لیوان آب بخورن وگرنه بهشون نمیدیم

هیچ اشکالی نداره این کامنتمو تایید نکنی یا جواب ندی. درکت می کنم عزیز دلم

هفت پادشاه رو کامل خواب میبینن

نسترن چهارشنبه 18 فروردین 1400 ساعت 08:13 ق.ظ

بزرگترین دروغی که میتونم بگم : هیچ دروغی تو کشور ما جا نداره....
متاسفانه آدمها به محیط و به همه چی عادت میکنن... خیلی از ما هم به ظلمهایی که بهمون میشه عادت کردیم

بله واقعا که هیییچ دروغی گفته نمیشه
دقیقا همینطوره نسترن جان

مهرگل چهارشنبه 18 فروردین 1400 ساعت 02:23 ق.ظ

بی صبرانه منتظر پست مشترکتون هستم
وای من عاشق این شیرینی ها هستم ( اسمش رو تازه الان ازت یاد گرفتم
میریم که بپزیم این خوشمزه جون رو

عزززیزم منم همینطور
نوش جونت باشه برام عکس بفرست

شارمین سه‌شنبه 17 فروردین 1400 ساعت 09:48 ب.ظ http://behappy.blog.ir

سلام.
بابت قسمت اول پست، دلم می‌خواد محکم بغلت کنم که انقد خوبی و تو هررررر کاری دنبال خبر رسوندن به دیگرونی؛ حتی اگه اون‌ها رو نشناسی

سلام عزیز دلم
فدااای تو شارمین جون لطف داری .. منم خیلی دلم میخواد دوستای نازنینمو محکم بغل کنم .. کاش کرونا بره و این فضای مجازی رو بتونیم کمی حقیقیش کنیم

پریسا مامان امیر ارسلان سه‌شنبه 17 فروردین 1400 ساعت 04:05 ب.ظ

حتما این شیرینی عالی رو درست میکنم

عززیزم نوش جوونت برام عکس بفرست

سارا سه‌شنبه 17 فروردین 1400 ساعت 11:44 ق.ظ http://yekzanyekzendegi.blogfa.com

سلام مهربانو جانم خوبی؟
سال نو مبارک.الهی ک سال خیلی خوبی داشته باشید.
کامنت نادر عزیز رو هم خوندم.خداروشکر ک زندگیشون رو رواله و از اون سختیها و چالشها عبور کردن.
به به ازین شیرینیها.چقد جذابن من خیلی خوب کیک درست میکنم ولی راستش چون شیرینی دنگ و فنگ داره،تنبلیم میاد درست کنم ولی اینی ک دستورشو گذاشتید خیلی ب نظر راحت میرسه.دارم وسوسه میشم درستش کنم
در مورد اوضاع و دروغی ک گفتید هم راستش دوس ندارم ب اوضاع و احوال زیاد دقیق بشم چون اعصابم خورد میشه و ب قول شما دروغهایی میشه گفت ک حق مسلم ماست و برا مردم کشورهای دیگه نداشتنشون مثل جوک میمونه!
دوس دارم دروغ بزرگم این باشه؛ حال مردم کشورم خیلی بده و همه تو فشار و سختی زندگی میکنن؛
همیشه شاد باشی عزیزم

سلام ساراجانم ممنونتم عزیزم
سال نوی تو هم مبارک
فدات شم ممنونتم .
اتفاقا شیرینی ها بنظرم آسون تر از کیک ها هستن همون زرده و سفیده رو جدا کن و اونو همچین بزن که پف کنه و ...
البته بقول خودت این شیرینی ها خیلی ساده درست میشن
درک میکنم عزیزم
تو هم همینطور نازنین

زهرا..‌. سه‌شنبه 17 فروردین 1400 ساعت 11:04 ق.ظ http://saatsheni1531.blogfa.com

سلام عزیزدلم
درباره پستی که نوشتی خییییلی مشتاقم زودتر بیادوبخونمش مطمئنا پیام های مامان مصی عزیز با این همه سال تجربه خیلی توزندگی بکارمون میاد
درمورد یه دروغ درباره کشورمون باید بگم که خییلی چیزارومیتونیم بگیم بنظرمن سخته ک بخوام ی دروغ بگم اماشاید دروغی ک الان خیلی برام پرررنگ ترباشه که اینه ک توکشوری زندگی میکنم که مسئولینش تمام تلاش و زندگی خودشونو صرف راحتی واسایش مردم میکنن و شاید تعدادافراد بی خانمان وگرسنه خیییلی ناچیزوکم باشه و مردممون بغیراز دغدغه ی کرونا دغدغه ی بیکاری و فقر وگرسنگی و آواره بودن ندارند
خوشحالم ک مهردادعزیز توکشوری زندگی میکنه از خیلی لحاظ ها راحتتره و ارامش فکری بیشتری داره
ودرمورد شیرینی خیییلی ممنونم من خودم عاشق شیرینی پزی وکلا اشپزیم وکاریه ک خیییلی باعشق انجام میدموخیلی هم اهل امتحان کردن مزه های جدید هستم واین شیرینی روهم حتما درست میکنم(البته برای عید چندمدل شیرینی درست کردم و ۲تاسفید و یکم اردو یکم پودر قندواینارومیزکارم مونده بود ومن با اینا ی شیرینی ازاون مدلای خودم درست کردم ک خیلی ب پفکی نزدیک بود اما پفکی ارد نداره وبرامن دوسه تاقاشق داشت والان فهمیدم شبیه شیرینی شماهم بود البته بدون کره) البته اینم بگم ک خوش شانسم چون طعم غذاهاو شیرینی هایی ک ازخودم درمیارم بدنمیشه
منم عین شما کاری ک میخوام انجام بدمو بایه عالمه عشق انجام میدم...این عشق توکاراتون حتی توانتقال ب ماهم مشخصه وبنظرم همین باعث این همه انرژی مثبت میشه

سلام زهرا جان
ممنونم عزیزم ان شالله زود مینویسیمش

چه دروغ هایی
ممنونم عزیزم .
به به چقدر عااالی وقتی ذوقش باشه خیلی وب از اب درمیاد
فدای شما نازنین

سپیده سه‌شنبه 17 فروردین 1400 ساعت 10:56 ق.ظ

سلام سال نو مبارک
خواستم از همین تریبون استفاده کنم بگم من اون شیرینی رز سیب که خیلی قبل گذاشتین رو درست کردم و دست شما درد نکنه
بی صبرانه منتظر مامان مصی هستیم

سلام عزیزم برای تو هم مبارک
به به نوش جونتون .
به چشششم

فرزانه سه‌شنبه 17 فروردین 1400 ساعت 10:26 ق.ظ

چقدر عالی . بسیار با این نوشتنتون در مورد مشکلات تربیتی موافقم
بعله متاسفانه ما در برابر اونها زیر صفریم
بیست و چند سال پیش که یه مدت استرالیا بودیم چیزهایی دیدیم که هنوز هم در کشور ما خواب و خیاله .
یه موردش مثلا پلیور بابام که بعد سه ماه پوشیدن پرز گرفته بود را بردیم مغازه و بهمون گفتند اگر فاکتور داشتید کل پول را پس میدادیم ولی الان میتونید هم قیمتش جنس بردارید !!!!!!!!

مررسی عزیزم .
متاسفم واقعا
جدددی؟؟ جالبه من رفتم یه پت شاپ خیلی معروف که صاحب کل شعباتش باجناغ همکارمه یه ساک حمل برای دارسی خریدم همین 6 ماه قبل 465 تومن ( ساک گرونی محسوب میشد ) دوماه بعد دسته های ساک کامل پوسید و پوست پوست شد . براشون عکس فرستادم گفتن بیارید ما تعمیر می کنیم!!! فکر ککککن
همزمان یکمی هم خرید داشتم همکارم گفت برو همونجا که بخاطر خرابکاریشون تخفیف بدن
خلاصه فکر کن طرح خریدم رفتم مرکز شهر 800 تومن خرید کردم 5 درصد تخفیف داد ساکمم گرفت تعمیر کنه!!!
همچین هم صندوق دار گفت اقای فلانی تماس گرفتن گفتن به شما تخفیف ویژه بدیم !!!!!
اینجااا ایران است

ماجد سه‌شنبه 17 فروردین 1400 ساعت 01:58 ق.ظ

سلان مهربانو عزیز
گرسنمون کردی نصف شبی
ایران تنها تولید کننده علم در جهان
تکنولوژی و صنعت و تولیدم فقط کار خودمون
دنیا لنگ ایران
تو ایران دروغم گفته نمیشه البته

سلام ماجد جان
ای بابااا خدا از من بگذره
اون دنیا لنگ ایران است عاالی بود

طیبه تی تی دوشنبه 16 فروردین 1400 ساعت 11:23 ب.ظ http://parandehdararamesh.blogfa.com/

سلام مهربانوی دوست داشتنی
واقعا چطوری میشه خیلی از شماها اینقدر قشنگ انواع نون و شیرینی و غذا می پزید ، همه هم با سلیقه و عشق و مسلما خوشمزه

منتظرم مامان هم بنویسند و بخونیم

سلام خوشگل من
ای جااانم قربون تو مررسی

هوپ... دوشنبه 16 فروردین 1400 ساعت 10:24 ب.ظ

سلام مهربانوی مهربان و قشنگم :-)
چقدر خوب که انقدر دنبال فرهنگ سازی هستی عزیزم :-*


تا پایان سال ٩٩ همه کادر درمان ایران واکسن زدن و با خیال راحت مریض ها رو ویزیت میکنن و الان دارن سالمندان و دیگر گروه های پرخطر رو واکسن میزنن. اونم بهترین و معتبرترین واکسن و ایشالا تا اخر تیر ماه نیمی از مردم ایمن شدن.

سلام عزیز دلم خانوم دکتر
فدای شما .. بشدت امیدوارم یه روزی مردم با فرهنگی بشیم
چه دروغای خوبی

غزال دوشنبه 16 فروردین 1400 ساعت 07:36 ب.ظ https://otaaaq.blogsky.com/

مهربانو جان،
بی صبرانه منتظر این پست هستم.

چقدر دردناکه این تجربه ها. من اولین چیزی که یادم میاد، داستانی بود که با آموزشِ دانشگاه داشتم. می خواستم ریز نمرات ارشدمو بگیرم، اما نه رسمیش رو. اما بازم باید پول میدادم. دونه ای ده هزارتومان بود اونموقع. کم بود. ولی جالبیش این بود که مسئول آموزش بهم گفت باید حداقل ده تا نسحه بگیری. بعدا فهمیدم دروغ گفته. اون یکی کارمند آموزش، یدونه نسخه هم میداد. این داستان مال سال 93 بود. من هنوز 9 تا نسخه ی اضافه ازش دارم. بی فایده. کاغذ اضافی.

قربون تو عززیزم
متاااسفم وااقعا

نیکی دوشنبه 16 فروردین 1400 ساعت 06:44 ب.ظ

چقد این پست رو دوست داشتم ترکیبی از مامان مصی .شیرینی و رضایت یک نفر از کشوری که رفته...حس خوبی داد
کاش اینا واقعی بشن :
نرخ تورم‌ سالهاست مثل کشورای اروپایی شده
پول رسمی کشور دلار
مهاجرت از کشورای دیگه به ایران با المان و کانادا برابری میکنه
تمام ادیان و پوشش ها ازاد هستن
مردم ایران جزو شادترین مردمای دنیا هستن

قربون تو نیکی جانم
ای کاااااش
اون ادیان و پوشش های آزاد عالی بود

نسرین دوشنبه 16 فروردین 1400 ساعت 04:27 ب.ظ https://yakroozeno.blogsky.com/

دوستت دارم

من بیشتررر

لیلا الف دوشنبه 16 فروردین 1400 ساعت 04:12 ب.ظ

وای خیلی خوب میشه اگه تجربیات مامان مصی با تجربیات مهربانو همزمان گفته بشه
من که منتظرم
ممنون بابت دستور شیرینی حتما میپزم

حتما خواهیم نوشت عزیز دلم
قربون تو نازنین

صفا دوشنبه 16 فروردین 1400 ساعت 04:06 ب.ظ http://mano-tanhae-va-omid.blogsky.com

چه پیشنهاد سختی اینقدر از این دروغها زیاد هست که نمیتونم مهمترینش رو انتخاب کنم .
دروغ اول : برای انتخابات پیش رو قرار شده دیگه نظارت استصوابی نداشته باشیم و همه از هر طیف سیاسی و عقیدتی میتونن کاندید بشن .
خوش بحالت که اینقدر با عشق و علاقه شیرینی می پزی متاسفانه من اصلا علاقه ای به این کار ندارم اما عاشق خوردن شیرینیجات هستم


چه دروغ بزرررگی صفا جون
عزززیزم نوش جونت باشه

مهسا دوشنبه 16 فروردین 1400 ساعت 02:58 ب.ظ

سلام اتفاقا خیلی عالیه که مامان مصی از تجربه هاشون برامون بگن
و آفرین به مهربانوی هنرمند و کدبانو با اینهمه دستورات آشپزی و شیرینی پزی، یه اعترافی بکنم؟تمام اوقات تنهایی من توخونه یعنی وقتی بچه ها نباشن یا خواب باشن یا هرجوری که آزاد باشم، به دیدن برنامه های آشپزی مخصوصا شیرینی پزی میگذره اما چه کنم که عالم بی عمل هستم یعنی دریغ از یه غذای جدید یا حتی یه دونه شیرینی یا کیک فقط با دیدن این برنامه ها حالم بهتر میشه ، از آشپزی تو هم خیلی کیف میکنم جوری غذا درست میکنی که معلومه خودت هم داری کیف میکنی

سلام مهسا جون
قربونت عزیزم منم خیلی خوشحالم چون خیلی خوبه یه موضوع از زوایای فکری آدمای دیگه بررسی بشه .
آشپزی و شیرینی پزی و ... چون جنبه ی هنری دارن حتما باید عشق به انجام دادنش باشه که کار خوب از آب در بیاد همین که میبینی لذت میبری معلومه ذوقش رو داری فقط یه استارت کوچولو میخواد

ربولی حسن کور دوشنبه 16 فروردین 1400 ساعت 02:17 ب.ظ http://Rezasr2.blogsky.com

سلام
بر اساس کامنتهایی که توی وبلاگ شما از مادرتون خوندم به این نتیجه رسیدم که روانی و شیوایی قلم ایشون هم دست کمی از شما نداره.
منتظر خوندن این پست هستم.
همین دو سه هفته پیش بود که کارت بلیت اتوبوسم بعد از شارژ توی جیبم شکست. وقتی رفتم دفترشون گفتند باید یه کارت دیگه بخری و برای پولی که توش بوده هم هیچ کاری نمیشه کرد!

سلام آقای دکتر
شما لطف دارید ، قبلا عکس اتاق خواب مامان مصی و بابا عباس رو گذاشته بودم فکر کنم اون وقت ها ما خواننده ی صفحه های هم نبودیم . یک تخت خواب و میز آرایش و دیگه کل اتاق از سقف تا زمین، کتابخونه ست
بله ... همون دیگه وطنم ای شکوه پابرجااااا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد